how to a get a good sleep

Since I'm still a novice in 'how-to' article so please reconsider this as a 'tips' or you just can skip this if you want because I'm not really good at giving advices.
............................................
Aku ni nak cakap cukup tidur pun tak juga. Tidur selalu average pukul 1, kadang-kadang kalau tak ngantuk sampai pukul 2 pun boleh jaga. Well, dah tak sekolah kan. Then, bangun pagi agak-agak nak tengahari tu. Setiap hari bangun nak dekat pukul 12. See, my biological clok dah problem. Bangun lambat dan jadi habit-kan. Gawd, need to fix this back asap.

Dengan ini, marilah kita bersama-sama dapatkan tidur yang cukup. Dapatkan cukup-cukup 8 hours, tak kurang and tak lebih. Kalau macam aku ni, agak-agak 12 jam juga aku tidur. Zohor ada power nap. Lepas Asar nanti sambung tidur balik. I don't know, guess my life after spm is only about resting. 

Kenapa Suka Tidur Lewat ?
these are all based on my humble experiences and observations.

1. Homework / Revision. Dulu masa aku sibuk nak prepare untuk trial SPM, selalu juga stay up sampai 1/2 pagi untuk study (kononnya). Siap minum coffee lagi nak bagi fresh. But, like seriously, tak worth langsung. Pagi tu confirm mengantuk gila. Nak-nak time exam sejarah ke, bio ke, first paper tu mesti aku tidur. Nasib baik first paper, objective kan. So, pelajar-pelajar sekolah, don't sleep late during schooldays.

2. Gadget. I cant resist this. Ini dah macam mastermind kepada kelewatan tidur seseorang. Punca kepada segala punca. Look, this is the bad side of the technology.

3. Insomnia. God blessed me, aku takde insomnia. Kesian orang yang ada insomnia ni, susah sangat nak tidur. Mesti tension hidup macam ni.


So these are some 'maybe-acceptable' tips, on how to sleep early, sigh sigh. Dan, sama-samalah kita praktik-kan.

1. Fix your schedule
Ini step awal. Just take a piece of paper, jot down your daily schedule for a day. Listkan benda-benda penting nak dibuat keesokan hairnya. Then, tetapkan waktu nak tidur pukul berapa. Dah buat tu jangan lupa ikut pula kan. Discipline yourself. No pain, no gain. Nanti buat penat melukis schedule je karang. Ini yang dikatakan the power of time management. Time is the wisest counselor of all.

2. Ignore all that gadgets
Ini penyebab dan faktor perdana kepada masalah tidur lewat, and I'm sure everyone gonna agree with me. That's why a poor family should be grateful to be living in the world today as they can decrease this such number of problem (Haha, is it?) Korang maybe terlalu obsess and addict dengan your phone / laptop / etc sampai nak power off pun dah tak terlupa button mana. Let me suggest, you use up all your gadget's battery during the morning, so malam nanti dah takde bateri. Terpaksalah malam tu jadi malam untuk mengecas your gadget. Haha, ikutlah kalau agak-agak boleh pakai. 

3. Dont read / watch anything creepy macam cerita hantu
Kalau rasa diri tu penakut sikit, jangan gatal-gatal tengok/baca cerita hantu waktu malam. Nanti nak tidur dah tak boleh sebab asyik teringat hantu tu je. Macam aku masa darjah enam (dah habis upsr), ter-tengok movie 'Congkak' sempena aktiviti dah habis upsr, then malam tu, nak tidur punyalah payah. Pusing kanan, takut ada hantu, pusing kiri takut ada hantu. Even dah selubung satu selimut pun still rasa insecure.

4. Buat benda yang boring
Based on my experience, benda ni actually work masa aku form one, form two (freshman years) macam tu lah. Tengok cerita boring je terus terlelap macam cerita tv3 tengah-tengah malam, yang takde soul and tak attractive langsung. Kalau ada phone or any music player bolehlah sumbat earphone, dengar lagu yang ear-soothing or slow-slow je, mesti rasa mengantuk. Kalau time exam pulak, nak kasi ngantuk cepat, bolehlah baca buku teks sejarah. Hehe, no offense intended.

5. Petang tu pergi buat any tiring activities
Bila petang tu dah penat buat macam-macam, malam nanti badan mesti penat and thats it, secara tak langsung, you'll get your early sleep. Besides dapat tidur yang cukup, boleh juga dapat badan yang sihat dan cergas; sambil menyelam minum air. What a worth.

6. Jangan minum kopi
Since, aku bukan coffee addict, so this isnt a really big deal for me. For those yang macam dah obses sangat dengan kopi ni sampai every meal consume coffee je, dinasihatkan jangan minum kopi for the whole night. 

7. Environmental matter
Kalau rumah ada air cond, bolehlah pasang at that night sebab usually air cond give a sleep comfort to you sebab sekarang ni kan Malaysia dah panas. Hujan pun kadang-kadang je turun, kalau turun pun kejap je. Tapi, nanti air-cond jangan lupa tutup. Kalau kaya takpelah boleh prolong sampai subuh air-cond tu. Kalau bilik ada nyamuk, few hours before dah siap-siap ridsect. Then, pilihlah bantal yang paling lembut dan empuk, bukan bantal keras tahap asrama-asrama sekolah yang siap ada air liur basi sekali. Pakai comforter nak bagi selesa lagi. Lampu bilik bagi tutup, biar semua gelap sebab pencahayaan tu penting nak bagi cepat ngantuk.


Bersyukurlah dengan tempat tidur kita yang masih selesa kerana Nabi Muhammad, pemimpin dunia pun tidur berbantalkan lengan.
And, last but not least, make sure sebelum tidur dah solat Isyak, baca doa tidur and tidur dalam keadaan berwhudu;
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa tidur dimalam hari dalam keadaan suci (berwudhu’) maka Malaikat akan tetap mengikuti, lalu ketika ia bangun niscaya Malaikat itu akan berucap ‘Ya Allah ampunilah hamba mu si fulan, kerana ia tidur di malam hari dalam keadaan selalu suci’”. (HR Ibnu Hibban dari Ibnu Umar r.a.)

Doa Tidur
بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ  Ertinya : Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan mati

Comments

  1. The title really attracts me to read, but somehow, I barely understood this. So sad T.T

    ReplyDelete
  2. Good tips and also nice english :) Congrats!

    ReplyDelete
  3. TQ, semua tips boleh pakai and actually tengah practise (LOL)

    ReplyDelete

Post a Comment

You are free to speak, but please own up to it :)